tisdag 22 juni 2010

Skryt! Stina åtta månader.

Idag ska jag skryta om min dotter. Hon kryper, reser sig upp om hon har nåt att hålla i, hon säger "mamma", "dada" (pappa), "nam nam" och "titta", sen babblar hon en massa annat också hela tiden, fast vad hon säger då är det bara hon som förstår :) Så var vi på bvc igår på hennes åttamånaderskontroll, väga, mäta och hörseltest. 8340 g och 69,8 cm och helt felfritt på hörseltestet. Det ni! Dessutom fick jag veta att hon har motoriken för en tiomånaders baby och att hon är väldigt glad och social. Jag var så stolt när jag gick där i från så ni anar inte, min underbara unge.
Jag har väl anat att hon är lite tidig, fast vi har ju inte nån att jämföra med eftersom Stina är vårt första barn. Tidig eller ej så är jag mest nöjd att hon växer som hon ska (mitt på kurvan!), hör fint och är glad och social. Det betyder ju att min bebis mår bra, det är det viktigaste.
Helt seriöst så hoppas jag att det dröjer lite innan hon börjar gå, hon är verkligen för liten nu, hon inser inte faror. Alltså när hon står och håller i sig så släpper hon taget hur som helst, inte alls försiktig liksom. Så står hon när en sekund och sen dunsar ner på rumpan. Tror att det är bra att vara närmare ett år innan man börjar gå, då fattar man lite mer och har lite impulskontroll. Well, vi får väl se hur den lilla damen tänker göra. Vi ska i alla fall inte tvinga fram nåt utan det får komma av sig själv helt enkelt. C var ju åtta månader när han gick, och jag ett år och en vecka, så det blir väl nånstans där i mellan kanske?

Sen jag skrev förra gången, vilket var i torsdags, har det inte hänt så mycket mer än det som står ovan.
Fredag: Grillning, mums! C fick fläskfilé, jag gjorde spett med lax och grönsaker. Fast vi hade samma marinad som jag hade gjort på Hp-sås, vitlök och lite annat göttigt. Vin till detta :)
Lördag: Heldag i soffan med en liten avstickare till Ica. Anledningen var såklart prinsessbröllopet, jösses så mysigt, inte ett öga torrt! Är inte vidare för kungahuset annars, men det är kul att se på bröllop, så det så. Hade planerat det så fint för mig att vi åt pizza den kvällen, som C fick gå och hämta. Senare under kvällen vart det grönsaker/chips med dipp. Orkade bara kolla fram tills de skulle äta efterrätten, resten såg jag på webbtv dagen efter.
Söndagen: Inget mer på listan än veckohandlingen och den klarade vi av ganska tidigt. Lasagne till middag.
Måndag var det då bvc, hade senare ett sista besök hos psykologtanten (utrett vad jag har och skickas nu vidare, om nån år intresserad av min diagnos får ni gärna fråga privat). Vi åt risotto och Stina fick sin första smörgås ever, den servarades med leverpastej och i små tärningar. Hon åt så fint, som en liten dam plockade hon bit för bit, jätteduktig! :)

Inga kommentarer: