måndag 13 september 2010

Äggallergi.

Japp, det var som jag anade. Pratade med bvc i morse och då fick jag veta att hon har äggallergi. Stackars min lilla snutta. Jag hoppas hoppas hoppas det växer bort, helst innan skolåldern. Jag har alltid tyckt så synd om ungar som får ha med sig egen kakburk på kalas och sånt.
Än vet vi inte hur allvarlig, eller alltså i vilken grad hon är allergisk. Vi ska få en tid på barnmottagningen och troligen träffa en dietist.
Hittade lite på nätet om det:
"Äggallergi är vanligast bland barn men förekommer även hos vuxna. När man är allergisk mot ägg kan man ha ett eller flera av följande symptom:
•kräkningar
•diarré
•eksem
•klåda
•andningsbesvär
Allergisk chock kan förekomma. Det finns också de som i extrema fall är så allergiska att de inte tål kycklingkött eller att röra vid äggkartonger."

Magkänslan säger dock att hon nog inte är på det värsta viset, men tillsvidare är det noll ägg. De symtom jag märkte på henne av eksem och klåda. Och hon rev sig på halsen bakom örat och det känns läskigt för jag tror det kliade i hennes hals. Hemskt om det sväller upp i halsen liksom. Ujuj, nä, hoppas vi får en tid snabbt så vi får veta lite mer.

Inga kommentarer: