måndag 5 oktober 2009

v 39.

Kanske borde man baka nåt? Känner nog lite för det, synd bara att jag är så trött. Försökte nyss vila, tror jag slumrade till tio minuter men vaknade och frös som ett as, så var jag kissnödig som vanligt så jag gick upp. Slänger in en gammal bild på en ljuvligt god äppelkaka.


Innan idag var jag i alla fall till barnmorskan. Inga konstigheter där. "Vi ses nästa vecka då om du fortfarande är gravid" sa hon när jag skulle gå. Fan vad skumt det kändes, minns knappt hur det är att inte vara gravid. Men det ska bli så skönt att bli sig själv igen även om jag nog kommer sakna mitt ständiga sällskap i magen, det är faktiskt en cool känsla att vara med barn. Hon uppskattade bebisens vikt till ungefär 3500 g, fast det var ju bara genom att känna så det får man ju ta med en nypa salt. Bara det inte är en bjässe på fem kilo eller så så är jag glad.

Bytte också amningsbehån till storlek jättestor i kupan, behöver jag större än de för jag gå till en sån dyr behå-butik och det har jag inte lust med innan jag ens vet vart det kommer att landa i storlek. Så den här får duga vare sig det vill eller inte. Kommer känna mig såå sexig ska ni tro, mums! Hot mama som luktar surmjölk och har orakade ben... haha! Nej förfan, sån ska jag inte bli. Borde raka mina ben kom jag på nu, darn, det är inte ett enkelt projekt nu för tiden.

Är i v 39 nu då (av 40 för den som inte har koll på sånt). Tiden går! Elva dagar till beräknad förlossning.
"Barnet är ungefär 50 centimeter långt. Det har vuxit färdigt nu men kan fortsätta öka i vikt. Allt handlar nu om att förbereda sig på livet utanför din trygga mage. Barnet producerar fett för att klara sig i kylan utanför magen. Levern och hjärtat lagrar näring för att ta till vid syrebrist under förlossningen. Näringen hjälper även det nyfödda barnet att klara sig utan föda det första levnadsdygnet.
Vikt 3 450 gram."

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är så spännande! Å, snart kommer tant Linda och får hälsa på bebis! :) Kram på er!

Josefina sa...

Ja! Wee! Ska bli så skoj, längtar massor, både efter dig och bebisen :)